LUNI Iarna în
pădure
Întâlnirea de dimineaţă - copiii sunt aşezati pe covor în semicerc, răspund la salutul
educatorului, se verifică prezenţa.
Pe Calendarul
Naturii se completează:
- vremea de afară
-
se reaminteşte anotimpul şi
luna ( de pe roata anotimpurilor)
Se aduce “ Cutia
Magică” în mijlocul copiilor. În ea se găsesc animale sălbatice din ţara noastră
– fie de pluş, fie din plastic.
Fiecare copil va
lua câte un animal şi reaşezându-se pe covor le vom denumi: iepure, arici, cerb,
căprioară, urs, vulpe,lup, veveriţă, bufniţă, etc. ( nu este obligatorie
reţinerea tuturor denumirilor de animale, fiecare copil va reţine automat
numele animalelor care-i atrag atenţia şi-i stârnesc interesul. Sunt copii care
vor recunoaşte unele animale fie din poveşti, fie din desene animate – depinde
de “bagajul” de acasă). Copiii sunt lăsaţi să se joace cu animalele, să le
“studieze”, să facă schimb cu colegii. După 10 min. sau în momentul în care
intervine plictiseala, la semnal se regrupează pe covor.
Activităţi educative
Stiinţă – Animalele pădurii
-
Aţi văzut animalele acestea în
oraş sau în curtea bunicilor de la sat? (…”NU” vor
răspunde copiii)
răspunde copiii)
-
Ele trăiesc în pădure. Vă mai
aduceţi aminte ce este o pădure?(….un loc cu mulţi copaci)
-
Ştiţi cum face ursul? (
Morr-morr),… dar pasările? (cip-cirip) etc.(ca material didactic se
poate utiliza un material înregistrat sau ppt cu sunet şi imagine- găsiţi pe www.didactic.ro, sau
cartea cu sunetele pădurii de la ed. Crişan.)
poate utiliza un material înregistrat sau ppt cu sunet şi imagine- găsiţi pe www.didactic.ro, sau
cartea cu sunetele pădurii de la ed. Crişan.)
-
Dacă privim Calendarul
Naturii vom vedea că e iarnă, afară
ninge, e frig şi ger. Zăpada a acoperit pădurea. Oare cine are grijă de
ele? Cine le duce mâncare? (…???)
-
Este pădurarul! El
supraveghează pădurea de foc şi de alte pericole, hrăneşte animalele pe timpul iernii. ( Se prezintă imaginea unui
pădurar).
-
Ce face pădurarul? (…a instalat
un fânar în mijlocul unei poieni. În fiecare dimineaţă, el aduce câţiva baloţi de paie şi fân, porumb
şi fructe-mere)
Om şi societate - deprinderea de a ocroti pădurea şi vietăţile
-
Haideţi să-l ajutăm pe pădurar!
Copiii se îndreaptă spre “pădurea” pregătită din timp.
Se cântă cântecul “ Câte unul pe cărare”. Educatorul
le explică ceea ce se găseşte pe masă: copaci ninşi, o baltă îngheţată, o
poiană în mijlocul pădurii, o stâncă cu o grotă unde doarme (hibernează) ursul. Copiii sunt încântaţi să
completeze spusele educatorului.
Construcţii
- Acum îi vom
construi o cabană pădurarului ca să
fie mai aproape de animale! – piese lego mari, uşor de manipulat. Se pot
asculta cântece de pe CD despre pădure şi animalele pădurii.
Bibliotecă
După
scurgerea timpului alocat jocului de construcţie se invită copiii la colţul cărţilor unde vor putea “citi”
despre animalele sălbatice, fiind supravegheaţi de către îngrijitoare (la creşă,
educatorul dispune de 1-2 îngrijitoare permanente). Cele mai practice cărţi
sunt cele cartonate( sunt mai greu de rupt).
MARŢI Bambi şi prietenii săi
Întâlnirea de dimineaţă - copiii sunt aşezati pe covor în semicerc,
răspund la salutul educatorului: “ Bună dimineaţa, prieteni ai pădurii”, se
verifică prezenţa.
Pe Calendarul Naturii se completează:
- vremea de afară
-
se mută ziua săptămânii
-
se
reaminteşte anotimpul şi luna
Se face o scurtă vizită la cabana pădurarului din pădure. Se recunosc
animalele, se cântă “Câte unul pe cărare”.
Se aduce “ Cutia Magică” în mijlocul copiilor. În ea se găseşte doar un DVD şi o mică căprioară. Copiii sunt
curioşi să afle ce conţine DVD-ul.
Activităţi educative
Domeniul Limbă şi Comunicare
Se urmăreşte desenul animat “Bambi II” , prima parte despre iarnă (max.20 min). Pe parcursul
vizionării se explică anumite secvenţe ( despre mediul de viaţă, activităţi,
anotimp,etc). Copiii vor recunoaşte
animalele despre care au învăţat ieri. Se enumeră şi alte vieţuitoare: bursuc,
prepeliţă, vrabie.
Pe panou sunt expuse imagini mari cu aceste animale.
Copiii reţin numele căpriorului Bambi, al iepurelui Bocănilă şi al
bursucului(sconcs) Floare.
Joc de mişcare – Fă ca
mine! - Se fac exerciţii de mişcare pentru
destindere si revigorare.
Se imită bătutul din
picior al iepurelui Bocănilă, săritura lui Bambi, zborul păsărelelor, etc.
Petrecem cu Bambi și prietenii săi
Socializarea celor mici prin împărțirea jucăriilor. Jocul împreună are ca scop dezvoltarea relațiilor de comunicare a celor mici.
Joc distractiv – Atenţie! Vine vânătorul!
Educatorul este
vânătorul, iar copiii sunt animalele şi păsările pădurii. Copiii aleargă imitând animalul sugerat de educator, iar
acesta îi prinde în braţe. Cei prinşi trec pe scăunele. Bineînţeles că se lasă
cu râsete şi ţipete, dar ăsta e farmecul unui joc distractiv. La această grupă este foarte important pentru
copii ca educatorul să le fie un partener de joacă, care să stea alături de ei
pe covor şi să se “copilărească”.
La finalul zilei se fac aprecieri, toţi copiii sunt felicitaţi. Jocul de după-amiază, în așteptarea părinților.
MIERCURI Bambi – prinţul pădurii
Întâlnirea de dimineaţă - copiii sunt aşezati pe covor în semicerc,
răspund la salutul educatorului: “ Bună dimineaţa, prieteni ai lui Bambi”, se
verifică prezenţa.
Pe Calendarul Naturii se completează:
- vremea de afară
-
se mută ziua săptămânii
-
se
reaminteşte anotimpul şi luna
Se face o scurtă recapitulare a ceea ce au văzut ieri în desenul animat
“Bambi”. Se descriu
evenimentele pe baza
imaginilor din poveste expuse la panou.
-
Astăzi vom
afla mai multe lucruri despre familia lui Bambi! Să vedem ce povestesc ele!
Activităţi educative
Domeniul Ştiinţă-Cunoaşterea
mediului
Pe baza celor vizionate, copiii au reţinut:
- trăiesc în pădure; tata-cerb are coarne mari, iar mama-căprioară nu are
coarne, puiul are pe
spate pete albe; blana
lor e moale şi catifelată, are culoare maronie, se adună în turme, dorm în
vizuină-culcuş; se hrănesc cu fructe de pădure, iarbă; iarna nu găsesc hrană şi
atunci rod coaja copacilor. Din fericire, pădurarul le oferă mâncare, după cum
au învăţat, iar vânătorul e unul dintre pericolele care-i pândesc.
Joc de rol – Imitarea
animalelor
Plimbându-se prin sala de clasă, vor imita mersul şi sunetele animalelor şi
păsărilor. Educatorul spune un nume de vietate sălbatică, iar copiii imit.
Joc de masă– Potrivește
animale!(joc didactic)
Jocul se va juca cu toţi copiii, astfel se va verifica ceea ce au reţinut
în cele două zile, notându-se observaţiile pe fişa fiecărui copil. Jocul urmărește recunoașterea acestor viețuitoare ale pădurii.
Adăposturi pentru animalele pădurii - construcții
La finalul activităţilor se fac aprecieri, copiii sunt aplaudaţi.
JOI Ursul brun
Întâlnirea de dimineaţă - copiii sunt aşezati pe covor în semicerc,
răspund la salutul educatorului însoţit chiar de ursul Winnie: “ Bună dimineaţa,
ursuleţilor!”
-
Eu mă numesc
Winnie. Tu?...dar pe tine cum te cheamă?...se verifică astfel prezenţa.
Pe Calendarul Naturii se completează:
- vremea de afară
-
se mută ziua săptămânii
-
se reaminteşte anotimpul şi
luna
Se face o scurtă recapitulare a ceea ce au văzut în desenul animat “Bambi”.
Se descriu
evenimentele pe baza întrebărilor
şi a imaginilor din poveste - expuse la
panou. Winnie îi ascultă cu mult interes. Din “ Cutia Magică” copiii scot urşi
polari şi urşi bruni. Copiii sunt
grupaţi în perechi: un copil are un urs brun, celălalt are urs polar.
Sunt lăsaţi să se joacă, să comunice cu partenerul, să schimbe jucăria între
ei. După câteva minute redevin atenţi la educator. Winnie îi anunţă:
- Acum am să vă povestesc despre
fraţii mei – urşii.
Activităţi educative
Bibliotecă - citire
de imagini
Discuţia este purtată de Winnie:
-
Voi ştiţi
unde trăiesc urşii polari- albi? (…în ţara lui Moş Crăciun, îşi vor aminti unii
copii)
-
Dar urşii
bruni? (…Da…,în pădure….)
-
Ştiţi ce fac
ei iarna? (????) Putem să întrebăm pe cineva care ştie? (…pe
pădurar..)
-
Aşa este!
Bravo!( îi felicită Winnie) Dar cum pădurarul este ocupat, vă voi spune eu ce
fac urşii bruni. Toata iarna dorm în bârlogul lor, adică
hibernează. Blana groasă îi apară de frig. Şi alte animale dorm în culcuşuri calde:
ariciul, bursucul.
-
Ce-i place
ursului să mănânce? (miere, zmeură, peşte)
-
Să ne jucăm
un joc cu ursuleţii pe care-i aveţi !
Joc muzical –
Ursuleţul doarme
Ţinându-se de mână, copiii fac un cerc mare. Ursuleţii polari şi cei bruni
sunt aşezaţi în mijlocul cercului. Educatorul
cântă “Ursuleţul doarme”. La finalul cântecului toţi copiii se aşază jos şi
aşteaptă. Nici un urs nu se mişcă. Atunci propun ca un copil să ia locul
urşilor. Se reia cântecul, la final copiii se aşază jos, iar “ursul”
îmbrăţişează un copil. Acest copil îi ia locul şi jocul continuă până ce
fiecare copil este “ursuleţ” sau până intervine plictiseala.
Culoarea Maro - cartea culorilor
Se recunoaște culoarea maro, culoarea ursului, a căprioarelor, ariciului, iepurelui, etc.
se continuă proiectul la Cartea Culorilor.
Joc de mişcare
– Ursuleţii dansează
Pe muzică se fac mişcări haioase, imitând dansul
greoi al urşilor. Pentru amuzament se imită şi celelalte animale. Se pot lăsa
copiii să se mişte aşa cum simte fiecare.
Joc didactic
– Aşază ursul în căsuţa lui
Pe o măsuţă se găseşte o banchiză şi un bârlog.
Copilul va trebui să aşeze ursul polar pe banchiză, iar pe cel brun în bârlog.
Se notează observaţiile. Acest joc se va face cu
fiecare copil în parte, în timp ce se vor juca sub supravegherea îngrijitoarei.
Copiii se joacă cu ursuleţii, “citesc” imagini despre
animalele pădurii, manipulează cuburi sau piese lego.
La finalul activităţilor se fac aprecieri.
VINERI Ursul păcălit de vulpe
Întâlnirea de dimineaţă - copiii sunt aşezati pe covor în semicerc,
răspund la salutul educatorului: “ Bună dimineaţa, ursuleţilor”, se
verifică prezenţa.
Pe Calendarul Naturii se completează:
- vremea de afară
-
se mută ziua
săptămânii
-
se reaminteşte anotimpul şi
luna
Ursul Winnie este prezent. A adus o carte de poveşti. Pentru început se
cântă “ Câte unul pe
cărare” , mergând în pas
cadenţat spre colţul tematic. Se face o scurtă repetare a celor învăţate în
această săptămână. Pentru destindere, copiii imită mersul şi glasul animalelor.
Activităţi educative
Bibliotecă –
lectura educatoarei
Se citeşte povestea “Ursul păcălit
de vulpe”. Se prezintă personajele, insistând asupra
vulpii, locul acţiunii.
Pentru ca atenţia să rămână captată, voi cere copiilor să participe activ la
derularea poveştii.
- Cum s-a prefăcut vulpea că e
moartă? ( Copiii inchid ochii şi cu palmele unite pe obraz imită
somnul)
-
…ursului i se
făcuse frig, tremura de frig..( copiii “tremură” de
frig)
Pe parcursul lecturii se prezintă imagini din poveste.
Domeniul Estetic şi Creativ – amprentare
Se lasă lucrările la uscat.
Copiii primesc sunt felicitaţi pentru
comportamentul din această săptămână.
Mulțumim de vizită!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu